Hannele Niskanen

Pohjois-Karjalan AMK

Muotoilun ja kansainvälisen kaupan keskus

 

 

VOA1 HOPS

A. Oman osaamisen vahvuudet

Oman osaamiseni vahvuudet opetuksessa ja ohjauksessa on mielestäni jatkuva kiinnostus oppimisprosessin syntyyn vaikuttaviin tekijöihin, miten voin edesauttaa oppimista. Erilaiset pedagogiset menetelmät ja niiden kehittäminen on itseä kiinnostavaa ja verkkopedagogiikka on tällä hetkellä kehittyvä ja mielenkiintoinen alue. Kasvatustieteen maisterin opinnot ovat osaltani suhteellisen tuoreet(2007) ja siten minulla on tuoretta pedagogista näkemystä. Lisäksi maisterin opinnot olivat monimuoto koulutuksena suurelta osin verkossa toteutettuna. Silloin suoritin myös tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytön perusopinnot.

Verkko-opetuksen tukihenkilönä voin hyödyntää ja jakaa aiempaa kokemustani verkko-opetuksesta ja koen mielekkäänä olla mukana kehittämässä verkkopedagogisia menetelmiä yhdessä työyhteisöni kanssa.

Oman osaamiseni pohjana on verkkopedagogiikan teoreettinen tuntemus. Olen jo aiemmin suorittanut perusopinnot (25 op) Tieto- ja viestintäteknologian opetuskäyttö nimisestä opintojaksosta Joensuun yliopistossa. Tällöin sain hyvän perustan verkostopohjaisen opetuksen teoreettisiin lähtökohtiin sekä käytännön sovellutuksiin. Tutustuin myös erilaisiin kansainvälisiin tutkimuksiin verkkopedagogiikan kehittymisestä.  Nämä opinnot suoritettiin seminaarityöskentelyä lukuun ottamatta verkossa eri puolilta suomea olevien yliopisto-opiskelijoiden kanssa, joten verkkotyöskentely tuli tutuksi. Olen myös ollut opiskelijan roolissa monissa muissa erilaisissa opinnoissa ja tälläkin hetkellä suoritan opinto-ohjaajan opintoja monimuotoisena osaksi verkossa tapahtuvana. Sen sijaan oma kokemukseni ohjaajana ja verkko-opintojen suunnittelijana on suppeampi. Olen ohjannut muutaman kokonaan verkossa tapahtuvan opintojakson ja olen käyttänyt verkko-oppimisympäristöä kontaktiopetuksen tukena, sulautuvan opetuksen periaatteella  jo useamman vuoden ajan.  Nämä omat verkko-opintojaksot eivät ole onnistuneet niin mielestäni hyvin kuin olisin halunnut ja haluankin kehittää omaa osaamistani verkko-opintojen suunnittelussa. Yleisesti verkko-opetusta hyödyntävien opintojaksojen suunnitteluun jää liian vähän aikaa. Verkko-opetus pohjautuu aivan erilaisten periaatteiden varaan kuin kontaktiopetus, joten verkko-opetuksen hallinta vaatii harjaantumista ja alkuvaiheessa paljon aikaa. Tämän koulutuksen avulla saan käyttööni hieman enemmän aikaa kehittyä verkkopedgogina.

 

B Omat tavoitteet koulutukselle ja oman asiantuntijuuden

kehittämiselle

Verkkopedagogiikan asiantuntijuus edellyttää syväosaamista kaikilla verkkopedagogiikan osa-alueilla. Koulutukselta odotan omaa kehittymistä kaikilla verkko-opetuksen osa-alueilla. Toivon, että voin viedä oppimiani asioita käytännön tasolle verkkotutorina. Erityisesti kehittymistä kaipaan teknisessä osaamisessa. Myös erilaiset sosiaalisen median työkalut ovat kehittyneet ja niiden hallinta vaatii vielä perehtymistä osaltani. Tämän koulutuksen avulla saan mahdollisuuden kehittyä näissä osa-alueissa ja saan myös hieman aikaa perehtyä kyseisiin asioihin.

Tavoitteenani on, että pysytyn luomaan verkkokursseja, jossa oppimisprosessi etenee oppijoiden keskinäisen vuorovaikutuksen ja tiedonrakentelun avulla. Tukena oppijoilla on vinkkejä tiedonlähteille ja aktivoivia tehtäviä. Myös ohjaajan rooli tulee miettiä ja ohjaajan työpanoksen määrä pitää olla sopivassa suhteessa oppimisprosessin suuruuteen.

Kehittämishankkeessani on haasteena koko prosessin hallinta. Myös se, kuinka pystyn ajallisesti suoriutumaan hankkeesta. Haasteellista on omaksua kaikki, mitä haluan oppia. Vaikka olen perehtynyt verkkopedagogiikkaan aikaisemmin, on käytännönkokemukseni kuitenkin aika vähäistä. Myös tekniikan haltuunotto vie aikansa.

Haluaisin suoriutua opinnoista kunnialla ja ajallaan, mutta ajankäyttö tulee tuottamaan vaikeuksia. Olen tottunut opiskelemaan työn ohessa ja myös etäopiskelu on tuttua. Olen suorittanut parikin tutkintoa monimuotoisena koulutuksena. Mutta koska samanaikaisesti opiskelen uusia asioita työssäni sekä menossa on myös toiset opinnot tulee ajankäytön kanssa haasteita.

c. Omat vahvuudet ja tavoitteet opiskelijana

Olen opiskelijana vastuullinen ja yritän pysyä aikataulussa. Toisena puolena asiassa on oma jaksaminen. Taipumuksenani on vaatia itseltäni enemmän kuin jaksamisen kannalta on järkevää, ja tässä pitää olla varuillaan. Koen vastuuta myös ryhmän jäsenenä olemisesta. Vertaisryhmässämme sovittiin, että pyrimme olemaan voimaannuttava tekijä oppimisprosessissa. Toivoimme aktiivista osallistumista, mutta myös tarpeen tullen joustavuutta ja ymmärrystä kunkin muuhun elämäntilanteeseen ja kiireisiin liittyviin tekijöihin. Toivon, että pystyn hyödyntämään vertaisryhmien tukea ja olla tukena muille. Vertaisryhmässäni on hyvin erilaiselta taustalta tulevia henkilöitä ja on mielenkiintoista, mutta myös haastavaa toimia heidän kanssaan.

Etunani minulla on laaja aiempi oma kokemus verkko-opiskelusta ja opiskelusta työn ohella. Tiedän myös kuinka palkitsevaa jatkuva kehittyminen on ja se auttaa jaksamaan. Tiedän myös aiemaan kokemukseni pohjalta, että pystyn suoriutumaan opinnoista työn ohessa.