Hannele Niskanen/PKAMK
VOA4 tehtävä 3.1 kooste verkkoviestintä kokeilusta
Verkkoviestintä kokeilun kuvaus
Halusin kehittää verkkokeskustelun toteuttamista. Kehittämistehtävänäni VOA opinnoissa suunnittelin ja osittain toteutinkin opintojakson Visual History. Kurssi löytyy linkistä http://moodle.pkamk.fi/course/view.php?id=3872 ja avainsana VOA2011. Opintojakso oli tarkoitus totuttaa monimuotoisesti, osittain kontaktiopetuksena ja osittain verkossa.
Tähän opintojaksoon halusin sisällyttää verkkokeskustelun osaksi oppimisprosessia. Tässä vaiheessa pohdin lähinnä vasta verkkokeskustelun kysymysten asettelua ja mahdollisia verkkokeskustelun vaiheita ja sitä miten verkkokeskustelu soveltuu osaksi oppimisprosessia.
Suunnittelin verkkokeskustelun sijoitettavaksi kurssin loppupuolelle osioon 5. Industrialisation in Europe from beginning in the 18th century.  Verkkokeskustelun tavoitteena on, että opiskelijat perehtyvät aiheeseen annetun materiaalin avulla ja sitten keskustelevat teollistumisen syistä ja seurauksista verkossa. Olen aiemmin opettanut opintojaksoa kontaktiopetuksena ja teollistumisen vaiheista on toteutettu vastaavanlainen tiedonhankintatehtävä, jonka jälkeen aiheesta on keskusteltu tunnilla. Suunnittelin nyt tämän osion suoritettavaksi verkossa, koska verkossa keskustelu dokumentoituu ja siihen tulee mahdollisesti erilaista syvyyttä kuin face to face tilanteessa. Aihe on mielestäni myös sellainen, josta voisi nousta mielekkäitä, kiinnostavia keskusteluja.
Mitä kokeilun aikana tapahtui ja miksi?
Kokeilussa mietin millaisia vaiheita verkkokeskustelussa olisi ja miten opiskelijoita ohjeistaisin. Koska kurssi alkoi vasta syksyllä, sitä ei voinut kokeilla käytännössä opiskelijoiden kanssa niin että sitä olisi voinut kommentoida VOA opintoihin liittyen. Mutta sain muutamilta testaajilta kommentteja.
Ensimmäinen verkkokeskustelun vaihe tässä:
”Nyt muodostamme yhdessä käsitystä teollistumisen vaiheista ja se vaikutuksista. Lukekaa materiaali teollistumisesta tästä.
 1. Kysymys keskustelua varten: Mitkä olivat teollistumisen syyt ensimmäisen teollistumisen aallon aikana ?
Ohjeet: Kukin ryhmän jäsen etsii 1-3 syytä ja kommetoi muiden antamia vastauksia. Keskusteluaikaa 13.9. asti.
Ryhmä tuottaa koosteen aiheesta keskustelun pohjalta (1 A4) jonka palautus palautuskansioon 18.9. mennessä.”
Omat kommentit:
Opiskelijoiden on varmaan helppo etsiä annetusta materiaalista vastaus kysymykseen. Mutta kommentointi voi olla vaikeampaa ja silloin asia pitäisi sisäistää. Tämä sisäistäminen toisaalta onkin tehtävän tavoite.
Mentorin kommentit:
Kysymyksistä:
 
•kaikki aktivoivat kysymykset ovat hyviä esim. aivoriihityyppiset, jossa tutustaan nopeasti aiheeseen ja saadaan tuotettua nopeasti lyhyessä ajassa erilaisia ideoita
•väärät väittämät käynnistävä usein oman ajatteluprosessin
•omiin kannanottoihin kannustaminen (kysymys miten sen nyt tekiskään)
Ohejeistuksesta:
•minkä aikaa keskustelu on auki
•minulle on tärkeää aina, että keskustelu käydään annetun maeriaalin ja omien käsitysten, tiedon pohjalta
•olen todennut, että verkkokeskusteluista tulee toimivimpia ja laadukkaampia, kun ne tehdään pienryhmissä (suljetut ryhmät), lopuki voidaan laittaa ryhmät näkyviksi ja jatkaa vielä vertille eri ryhmien tuloksia yhteisellä keskustelulla tai keskusteluista tehdään yhteinen kooste, palaute kokonaisuutena
•arvionnissa on merkitystä laadulla ei keskustelujen määrällä
•itse linkitän usein materiaalin keskustelun suoraan tehtävänannossa (ei tartte klikkailla eri sovelluksia auki)
•laadin myös keskusteluetiketin, jota noudatan itse sitä myös
Testaajan kommentti:
Moi,
nyt oli Maaritin vinkkilista niin kattava - ja perin opettava myös mulle - että en ossoo sanoo muuta. Juuri tuo rautalankamallintaminen ja aktivointi on aina haaste, vaan onpa antoisaa sitten, kun näkee, että homma luistaa.
Terkuin kirsi
Pohdintaa:
Kokeiluni jäi puolitiehen, koska opintojakso alkaa syksyllä ja käytännön kokemusta verkkokeskustelusta en kerinnyt saada. Mutta miettiessäni verkkokeskustelun kysymyksiä ja keskusteluprosessia pääsin asiassa kyllä eteenpäin. Verkkokeskustelukokeilussani aluksi opiskelijat keräävät tietoa antamastani aiheesta ja sitten kommentoivat ja pohtivat saatuja vastauksia. Näin kuvittelin tapahtuvan yhteisöllistä tiedonrakentelua aiheesta. Parhaimmillaan keskustelun aikana saattaisi kehittyä keskustelua, joka lisäisi opiskelijoiden tietämystä ja ymmärrystä asiasta. Olin suunnitellut keskustelun tapahtuvan pienryhmissä. Ryhmien kokoonpanoon on syytä kiinnittää huomiota. Kannattaisi ehkä myös käyttää ”roolituksia” , kuten vastaväittäjä ja puolustaja jne. Joskus kyseiset roolit tulee itsestään, mutta roolitus tehostaisi keskustelun kulkua. Myös keskustelun vaiheistaminen aikatauluineen voisi olla järkevää.
Huomaan, että verkkokeskustelun suunnittelu ja toteutus on vaativaa ja se vie jopa enemmän aikaa kuin kontaktiopetuksessa toteutettu. Kysymyksiä ja ohjeita tulee miettiä todella tarkkaan ja perusteellisesti. pitää myös miettiä miten verkkokeskustelu soveltuu opintojakson kokonaisuuteen.
Kokeiluni oli osa kehittämistehtävääni, jossa suunnittelin osittain verkossa tapahtuvan opintojakson. Mielestäni verkkokeskustelu soveltuisi hyvin opintojakson kokonaisuuteen. Opintojaksossa on erilaisia toisiaan tukevia tehtäviä ja verkkokeskustelu tuo siihen oman piristävän lisänsä ja jaksottaa oppimisprosessia oppimista tukevasti. Verkkokeskustelun aihepiiri on mielestäni myös sopiva keskustelulle.
Opintojakso on nyt alkanut ja parhaillaan kerään rohkeutta toteuttaa keskustelu opiskelijoiden kanssa.