Tavoitteista johdetut kysymykset, ensimmäinen vaihe:

Visual history 5 cr
Teema 1. Orientation
Osion tavoitteena on herättää mielenkiintoa visuaaliseen historiaan ja liittää aihe aiemmin opittuun ja koettuun. Teeman tavoitteena on myös kehittää havainnointikykyä ja kiinnittää huomio opiskelijan omaan visuaaliseen ympäristöön ja sen merkitykseen.
Kysymykset
Mitä tiedän visuaalisesta historiasta entuudestaan?
Miten visuaalinen historia näkyy omassa elinympäristössä ?
 
Teema 2. Periodof styles in Western Europe
Opiskelija omaksuu perustiedot tyyleistä ja taidehistoirallisista ajanjaksoista aikavälillä 5000 eaa - 1900. Opiskelija tunnistaa eri tyylit ja niiden erikoispiirteet eri ajanjaksoina. Opiskelija osaa analysoida eri tyylien piirteitä.
Kysymykset
Miten eri tyylilliset aikakaudet näkyvät taiteessa, arkkitehtuurissa, sisutuksessa, esineissä ja sosiaalisessa kulttuurissa ? Mitä tyylillisiä erityispiirteitä kussakin aikakaudessa on ?
 
Teema 3. Industrialisation in Europe from beginning in the 18th century. Changes in consuming and social life.  Arts & crafts movement, Art Nouveau, Development of the Finnish arts and crafts in the beginning of the 20th
Opiskelija omaksuu perustiedot tämän ajanjakson tapahtumien vaikutuksesta esinekulttuurin ja muotoilijan ammattikunnan kehitykseen . Opiskelija tunnistaa eri tyylit ja niiden erikoispiirteet eri ajanjaksoina. Opiskelija osaa analysoida eri tyylien piirteitä.
 
Kysymykset
Mistä teollistuminen johtui ?
Mitä vaikutuksia sillä oli yhteiskunnallisesti ?
Miten teollistuminen vaikutti esinekulttuuriin ja kulutukseen ?
Millainen oli Arts&crafts liike ? Miten se vaikutti muotoilun alan kehitykseen ? Miten se vaikutti tyylillisesti visuaaliseen kulttuuriin?
Millainen tyylisuunta oli Jugend euroopassa, milloin, ketkä olivat tärkeimmät taiteilijat ja millaisia olivat heidän työnsä ?
Millainen kehitys Suomen taiteessa ja käsityössä tapahtui 1900- l vaihteessa ?
Millaisia piirteitä Suomen kansallisromanttisessa tyylissä oli ?
Ketkä taiteilijat edusti kansallisromanttista tyyliä ja miten ?
 
Teema 4. The beginning of the era of the Industrial Design. 1920 – modern time
Opiskelija omaksuu perustiedot tämän ajanjakson tapahtumien vaikutuksesta esinekulttuurin ja muotoilijan ammattikunnan kehitykseen. Opiskelija tunnistaa eri tyylit ja niiden erikoispiirteet eri ajanjaksoina. Opiskelija osaa analysoida tämän ajanjakson muotoilullisia ilmiöitä.
Kysymykset
Millainen kehitys visuaalisen historian saralla tapahtui ensimmäisen maailmansodan jälkeen(1920 – 30) ?
Millainen tyylisuunta oli funktionalismi ? Millainen tyylisuunta oli konstruktivismi ? Miten funktionalismi syntyi ja miksi ? Ketkä taiteilijat ja suunnittelijat sitä edusti ?
Miten muotoilu ja visuaalinen kulttuuri kehittyivät toisen maailmansodan jälkeen (1930-2000)? Mitä tarkoitetaan modernismilla ja miten se ilmeni eri aikakausina ?
Millainen oli 50-luvun muotoilunkultakausi Suomessa ?
Millainen oli 60-luvun taide ja muotoilu ?
 
 
Millaisia oli 70-, 80-,90- lukujen muotoilun erityispiirteet ja suunnittelijat ?
 
Teema 5. Applying history of Design into own professional use
Opiskelija osaa soveltaa visuaalisen historian ilmentymiä omassa suunnittelussaan ja osaa analysoida historiassa tapahtuneiden kehitysvaiheiden merkitystä ja vaikutusta omaan suunnitteluunsa.
Kysymykset
Miten voin hyödyntää visualisen historian tietämystäni omassa työssäni ?
Millaista on tämän päivän muotoilu historiallisesta perspektiivistä tarkasteltuna ?