Hannele Niskanen

VOA -kehitämishankkeen nykytilan kuvaus

Johdanto

Kehittämishankkeeksi olen suunnitellut laatia verkkokurssi opintojaksoon Visual History (5 op). Olen opettanut tätä opintojaksoa Pohjois-Karjalan AMK:ssa englanninkielisille Design opiskelijoille omassa Muotoilun ja kansainvälisen kaupan keskuksessa. Se on ollut kontaktiopetukseen perustuva, mutta tuettu Moodle oppimisympäristöön laaditulla oppimateriaalilla. Nyt haluaisin kehittää tästä opintojaksosta yhden täysin verkossa tapahtuvan opintojakson, jota voisin tarjota Virtuaali AMK:hon sekä sitä voitaisiin myös hyödyntää virtuaaliopintoina ulkomaisten partneriyliopistojen kanssa tehtävässä opetusyhteistyössä.

Aihepiirinä visuaalinen historia on sellainen, että sillä on virutaaliopintoina varmaan tarvetta suomalaisessa muotoilu-alan opetuksessa ja ulkomaisille partnereille voi siihen sisällytettävä osio suomen muotoilusta olla mielenkiintoinen.

Pääasiallisena tavoitteena olisi kuitenkin kehittää sellainen verkkokurssi, jota voisi hyödyntää yhtenä esimerkkinä kun toimin tukihenkilönä oman keskuksen muille ohjaajille. Haluan tutkia verkkokurssin suunnitteluvaiheissa erialisten työkalujen (videonauhoitusten esim. Camastasia Studio, sosiaalisen median välineiden jne.) hyödyntämistä. Haluan myös tutkia erialisia pedagogisia ratkaisuja verkkokurssin toteuttamiseksi.

Johtaminen

Suunnittelen verkkokurssin itse. Hyödynnän muiden oman työyhteisön ammattilaisten näkemystä ja tietämystä.

Osaaminen

Olen itse opiskellut monenlaisia verkko-opintoja ja kouluttautunutkin verkkopedagogiikkaan jonkun verran. Minulla ei ole kuitenkaan ollut mahdollisuutta itse suunnitella verkko-opintoja kuin muutaman opintojakson verran. Minulla on puutteita teknisessä osaamisessa ja on myös tullut paljon uusia työkaluja ja menetelmiä joita haluaisin kokeilla. Vahvuuteni on pedagogisessa tietämyksessä ja tuntemuksessa ja kiinnostus on kehittyä verkkopedagogiikassa edelleen.

Resurssit

Opetuksen suunnitteluun saamme ¼ opintojakson tuntimäärästä. Se ei riitä tietenkään. Mutta saan VOA opintoihin jonkun verran resursseja ja se hieman auttaa. Verkko-opetukseen menee kokemukseni mukaan enemmän ohjaajan aikaa kuin perinteiseen kontakti opetukseen, mutta sille ei ole vielä ainakaan tehtävissä mitään.

Prosessit

Lähden etenemään olemassa olevan opintojakson materiaalin perusteella. Lähden miettimään erilaisia pedagogisia ratkaisuja ja sitten etsin siihen sopivia välineitä ja menetelmiä.

Arviointi

Pilotoin verkkokurssia ensin sulautuvan opetuksen periaatteilla osaksi face to face opetukseen liittäen. Evaluointi tapahtuu opiskelijoiden palautteen kautta sekä oppimistuloksien kautta.