VOA 3 modulin antia

Lähipäivän 20.1.2011 muistiinpanoja:

Lähipäivän 20.1. aikana saatiin eväitä verkko-opintojakson suunnitteluun. Hyödynsin ajatuksia oman kehittämishankkeena olevan opintojakson suunnitteluun.

Opimisen prosesseista:

- opiskelijan yksilölliset tulkinnat tärkeitä (opiskelija itse tiedostaa mita osaa)

- tiedolliset ristiriidat, ristiriidat opiskelijan omien tulkintojen ja uusien havaintojen välillä

- työskentely käsitteillä - kasvaminen alan yhteisöön

- työskentely opiskelijan kehitysvyöhykkeellä - opiskelijan nykyisen osaamistason ja häneltä mahd. puuttuvan osaamisen tason kehittyminen välinen kuilu on sopusuhdassa oppimisprosessiin (aika ja tavoitteet)

Oppijoiden kognitiiviset proesssit:

- alempi tiedon käsittely:ilmiöiden havaitseminen, harjoitusten suorittaminen

- korkeampi tiedon käsittely; kyseleminen, selittäminen

- metagognitiivinen tiedon käsittely; toiminnan suunnittelu, ohjaaminen ja arvointi, mitä osataan ja mitä ei

Oman opintojakson suunnittelua:

Visual History 5 cr ,opintojaksoon tästä linkistä, avain VOA2011

Pedagogiset valinnat: Tehtävien ja toiminnan opintojaksolla pitäsi tukea kaikkia kognitiivisen prosessin tasoja. Oppiminen opintojaksolla etenee alemman kognitiivisen tason mukaisesti esim. tiedonahankintatehtävillä, korkeampi tiedonkäsittely voisi tapahtua verkkokeskusteluissa, metakognitiivisen tason saavuttaminen voisi tapahtua reflektiovaiheessa, jolloin opiskelijat reflektoivat oppimistaan. Opintojakson pedagogiset valinnat noudattelevat konstruktiivista oppimiskäsitystä. Sen mukaisesti oppija konstruoi tietoa pohjaten aikaisempiin kokemuksiinsa ja tietoonsa.  Oppija valikoi ja tulkitsee informaatiota ja jäsentää sitä aikaisempiin tietoihinsa ja näkemyksiinsä nivoutuneena.Konstruktivistisen näkemyksen mukaisesti tiedoksi voidaan kutsua vain sellaista tietoa, joka on syntynyt yksilön aktiivisen konstruoinnin tuloksena ja joka on olemassa ainoastaan subjektin kautta. Opettajalla on tärkeä tehtävä tarkkaavaisuuden suuntaajana ja uteliaisuuden virittäjänä. Hän on kanssaoppija, ohjaaja, avustaja, valmentaja ja tukija. Opettaja muokkaa opittavan aineksen muotoon, jonka oppija pystyy oppimaan ja joka vastaa oppijan kehitystasoa. Tärkeää on millä tavalla hän strukturoi oppiainesta. Hänen on hallittava aineensa niin hyvin, että voi tukea eri lähtökohdista erilailla eteneviä oppimisprosesseja.(http://matwww.ee.tut.fi/kamu/julkaisut/raportit/oppimi09.htm#Heading16).Tämä on tärkeä näkökulma varsinkin verkko-opetuksessa. Opettaja on kuin valmetaja, sparraaja ja oppimisne ohjaaja. Verkko-opetuksessa tähän on vian löydettävä oikeat keinot, face to face opetuksessa välitön palaute ja kommunikointi on luonnollista ja helppoa

Toteutus: Visualisessa historiassa opintojakso aloitetaan havainnointittehtävällä, jolloin opiskelija kerää ympäritöstään valokuvaamalla míelenkiintoisia kohteita, ja analysoi niitä historian näkökulmasta. Tällä tehtävällä pyrin saamaan opiskelijat orientoitumaan aiheeseen ja tiedostamaan aiemman osaamisensa aiheesta. Seuraavassa vaiheessa opiskelijat tekevät tiedonhankintatehtäviä, jolloin pyritään lisäämään opiskelijoiden tietomäärää eri aikakausien ilmentymistä. Voisi liittää myös tehtävän, jossa opiskelijat määrittelevät käsitteitä.Tiedon konstruointi tapahtuu verkkokeskusteluissa, jolloin opiskelijat pohtivat visuaalisen historian ilmiöiden merkityksiä ja nivoutumista muihin kultuurin ilmiöihin. Thetäviin kuuluu myös esseen kirjoittaminen, jolloin vaaditaan tiedon prosessointia. Viimeisessä tehtävässä opiskelijat soveltavat visuaalisen historian tietämystään muotoilutehtävään. Tällöin tavoitteena on tiedon soveltaminen käytäntöön. Opiskelijat reflektoivat oppimistaan oppimispäiväkirjassa, joka tehdään blogiin. Sinne he liitäävät myös kuvamateriaalit.

Opintojakso toteutaan sulautuvasti verkko-opetusta ja kontaktiopetusta hyödyntäen. Olen suunnitellut opintojaksoon kolme lähitapaamista ja muuten opinnot tapahtuu verkossa. Verkko-opiskelu mahdollistaa muotoilun opiskelioiden ajankäytön suunnittelun joustavaksi. Tämä on tarpeen, koska heidän opiskelunsa koostuu suurelta osin muotoilun projekteista asiakaskontakteineen.

Tvt valinnat: Opintojakso on pkamk moodlessa, jossa on tehtävän annot ja oppimateriaali, palautuskansiot, tiedotus ja keksutelualueet. Moodleen on likitetty sosiaalisen median välineet, joita opiskelijat käyttävät, esimerkiksi tiedonhankintatehtävän tekoon käytettävä Wiki sekä opiskelijoiden omat blogit. Opiskelijat voivat halutessaan käyttää työskentely  välineenä Google Docks työkalua. Opastan opiskelijoita käyttämään flickr.com kansioita valokuvia varten.

Oppimateriaali: Tärkeimmistä ydinalueista teen nauhoitettuja ääniluentoja, jotka pohjautuvat PowerPoint dioihin. Ääniluennot pyrin tekemään Adope Captivate ohjelmalla tai sitten nauhoitan PoerPoint ohjelmalla. Ääniluennot tulisi olla aika lyhyitä (noin puoli tuntia/luento) ja editoituja, Luultavasti linkitän opintojaksoon myös joitakin valmiita videoklippejä (youtube) ja mahdollisesti slideshare palvelusta löytyvää valmista materiaalia. 

Mentoryhmän palautetta: Arvioinnin perusteet tulee miettiä tarkemmin osaamisperustaisiksi ja niin, että eri arvioinnin tasot on huomioitu. Ajankäyttöä eri tehtäviin tulee miettiä vielä tarkemmin, jotkut tehtävät ovat liian laajoja ajallisesti. Moodle sivujen selkeyttä visuaalisesti ja sisällöllisesti kehuttiin.

Omaa arviointia: Laadin moodle opintojakson niin, että määrittelin ensin opittavan kokonaisuuden ydinalueet, jotka nostin moodlesivujen aihelaatikoiksi. Kulekin aihealueelle mietin tavoitteet oppimiselle, jotka muotoilin kysymyksiksi. Määrittelin myös kunkin aihealueen ajankäytön. Opintojakson alussa määrittelin koko opintojakson tavoitteet, ajankäytön ja luettelin tehtävät. Mielestäni opintojaksosta tuli rakenteeltaan selkeä ja informatiivinen. Opintojakson aikan syntyy joka vaiheessa oppimisen jälkiä, tehtäviä ja muistiinpanoja oppimispäiväkirjaan. Opintojakson oppimateriaali on vielä tekemättä, Nyt olemassa oleva materiaali perustuu aiempaan, jolloin opetin opintojaksoa kokonaan kontaktiopetukseen perustuen.Ääniluennot on tekemättä. Aion karsia valmiiksi tehtyä oppimateriaalia paljon ja annan opiskelijoiden kerätä itse materiaalia. Tietoa on paljon saatavilla, ne vaan täytyy kerätä ja konstruoida mielekkääksi niin, että oppimista tapahtuu.

 

 

 

.